Édesség Leszoktató Tudásanyag

Teremy Alex
írta:
testsúlycsökkentő tanácsadó

Az édességek és az ahhoz hasonló ételek az egyik fő bűnöse a hízásodnak. Sokan már egyenesen függőséget éreznek miatt, de ezt le lehet küzdeni anélkül, hogy észrevennéd. Ezt a mini tanfolyamot mindenképpen a fogyásod és diétád előtt végezd el, mert diéta alatt nem lehet már.


Mi is tulajdonképpen a függőség?

Amikor arról beszélünk, hogy van egy bizonyos dolog, ami nélkül úgy érezzük, hogy már nem tudnánk élni 1-2 napig se, azt függőségnek nevezzük. Ez bármi lehet, a kemény drogoktól kedve egy ártatlan csoki szeletig.

Függőség és függőség között gyakorlatilag nincs különbség. Vannak olyan függőségek, ami rövid távon árthatnak neked, mint pl. a drogok. Vannak olyanok, amik leginkább csak hosszú távon árthatnak, ide tartoznak az édességek és vannak olyanok, amiknek nincs érezhetően ártalmas hatása. Ilyen például az ujjtördelés vagy akár a szex.

A függőség sose jó, mert ha még nem is ártalmas akkor is lehet zavaró az életedben, amitől jobb megszabadulni.

Ez a tudásanyag, ahogy a címe is mondja az édességekre lesz kihegyezve, de magát a módszert szinte bármilyen más függőségre lehet alkalmazni.

Miért kívánjuk annyira az édességet?

Ha elég gyakran eszel egy bizonyos ételt és izlik is, akkor könnyen kialakulhat egyfajta függőség. Az édességeknél ez azért hatványozottan igaz, mert túlnyomó többségben szénhidrátokból épül fel és leginkább édes ízűek.

A testünk számára a szénhidrát a legfontosabb tápanyag, így ehhez ragaszkodik a legjobban. Sőt a cukor 100%-ban szénhidrátból épül fel, ami a legjobb az életben maradáshoz. Márpedig azt tudni kell, hogy szervezeted első és legfontosabb feladata, hogy élben maradjon. Ezért van az, hogy foggal körömmel ragaszkodik a szénhidrátokhoz és emiatt hajlandó bevetni azt a trükköt, hogy kellemes érzést kelt, ha ilyet eszel.

Egy sütit megenni nem éppen fájdalmas dolog. Nagyon kellemes, jól érzésekkel tölthet el.

A túlélés másik meghatározó tényezője a szaporodás. A testünk szaporodási folyamatát is kellemes érzéssel támogatja, hogy minél többször kerüljön rá sor. A szénhidrátok fogyasztásakor pontosan ehhez hasonló folyamatok zajlanak le.

Valójában nem az édesség rabja vagy hanem az édesség által nyújtott kellemes érzésé. Ahhoz, hogy rabja legyél, meglehetősen sokat és sokszor kell enned belőle. Így a tested megszokja ezeket az ízkombinációkat és az általuk keltett érzést. Ezek után már egyre gyakrabban szeretné átélni ezeket az érzéseket és te ebből csak annyit fogsz észrevenni, hogy egyszerűen kívánod.

Úgy megennék egy kis sütit!

Szinte ugyanolyan folyamatok zajlanak le, mintha drogfüggő lennél. Kivéve, hogy ott nem a túléles a cél, hanem egy nagyon erős élvezeti faktor miatt leszük függők. Erősebb, mint bármi más.

Hogyan szokhatsz le bármiről is, de leginkább az édességről?

Az édességekről való leszokás teljesen megegyezik a drogról való leszokásról. Habár talán a leggyakoribb leszokási kísérletek a cigarettához kapcsolodnak.

Talán te is próbáltál már leszokni a cigiről vagy van ilyen ismerősöd, de ha nincs is, biztos hallottad már, hogyan próbálkoznak a legtöbbet.

Hogyan próbál leszokni egy átlag ember a cigiről?

Holnaptól nem cigizek többé!

És mi történik az esetek többségében? Holnap is rágyújt. Miért? Mert elvonási tűnetek lépnek fel. Jönnek azok az érzések, amik arra sugallnak, hogy újra rágyújts, és erősen kívánni fogod. És ha nem elégíted ki ezt az élvezeted, akkor még jobban fogsz szenvedni és még jobban fogod kívánni. Olyan erős lesz ez az érzés, hogy csak ezen jár majd az agyad és beleörülsz, ha nem szívhatsz el egy szálat.

Miért ilyen erős ez az érzés, miért vannak elvonási tűnetek? Egyszerűen ennek az az oka, hogy a tested megszokta a cigi vagy bármi más által nyújtott érzést. Ha megvonnod ezt tőle, akkor úgymond bosszút áll és addig nem hagy békén, amíg meg nem adtad neki azt, amit szeretne.

Tehát a hirtelen leszokási kísérlet a legrosszabb megoldás arra, hogy bármiről is leszokj. Édességeknél is ugyanez a helyzet, egyszerűen bele fogsz örülni a sóvárgásba.

Mi a megoldás? Ha nem a hirtelen megvonás, akkor fokozatosan kell megvonnod a testedtől azt, ami most rabságban tartja.

A legjobb példa az összes függőség közül a drogosoknál van. Ott már komplett leszoktatásra kifejlesztett módszer és intézmények vannak. A titok itt is a fokozatos leszoktatás.

Tehát meg kell nézni, hogy mi tart konkrétan függőségben és abból naponta mennyire van szükséged. A drogoknak vannak fajtái és mennyisége. Az édességnél lehet te a péksüteményeknek nem tudsz ellenállni vagy a cukorkáknak, nyalókának, habos tortáknak, de lehet, hogy kifejezetten egy bizonyos márkájú csokinak.

Teljesen mindegy, hogy mi a te kedvenced, de meg kell határoznod, hogy mitől szeretnél megszabadulni. Ezután több napon keresztül figyelned kell, hogy abból naponta mennyit eszel meg.

Csokoládé

Ha naponta egy táblával megeszel, akkor ez lesz a kiindulási pont. Ha úgy érzed, hogy 2 táblát muszáj egy nap megenned, akkor 2 táblával indulsz.

Tehát a fokozatos leszoktatás a kulcsa mindennek. Ha egy tábla csoki 20 kockából áll, akkor holnaptól kezdve minden nap egy kockával kevesebbet KELL megenned. Nagyon fontos, hogy holnap 19 kocka csokit meg kell enned, hogy a szervezeted megkapja a csoki adagját, de egy picivel mégis kevesebbet. Ez csak minimálisan lesz kevesebb, de ez a különbség még nem fog nála elvonási tüneteket okozni. Nem fogod úgy érezni, hogy muszáj még azt az egy kockát megenni, mert anélkül nem bírod ki. Ezt a kis mennyiséget még tolerálni tudja a szervezeted. Holnapután pedig 18 kocka és így tovább.

Sütemények

Ha az adott sütemény darabban vagy szeletekben mérhető, akkor könnyebb dolgod van. Ha olyan süteményt szeretsz, ami nem darabolhat, mint pl a somlói galuska, akkor mindenképpen a súlya alapján kell meghatározni, hogy mennyivel csökkentheted a napi vagy heti adagod.

Ha darabban mérhető, mint a pogácsa, de alapvetően nem eszel sokat belőle, pl.: heti 5-7 darabot, akkor neked ez lesz a kiinduló pontod. Ilyenkor nem naponta kell számolnom, hanem hetente. Vagyis első héten 7 db, második héten 6 db és így tovább.

Ha nem darabra eszel süteményt, akkor pedig a súlya a kiinduló pontod vagyis mérd le az első nap, hogy milyen mennyiségben eszel süteményt. Akár több napot is mérhetsz és átlagolhatod. Ezután, ha kijött egy szám, pl.: 320 g, akkor holnaptól 300 g-t kell enned, holnapután már 280 g-t.

Édességek

Ha egy bizony fajta édesség okoz csak gondot, akkor ugyanazok igaz itt is, mint a csokoládénál.

Ha mindenféle édességet szeretsz pl.: cukorka, csoki, fagyi, keksz, nyalóka, pillecukor, stb. akkor itt megint súlyban kell számolnod. Itt már érdemes több nap vagy egy hét átlagát nézni, hiszen nem biztos, hogy minden nap, mindenből ugyanannyit fogsz enni.

Határozd meg, hogy mennyi édességet eszel átlagos egy nap és ha ez a száma 260 g/nap, akkor holnap már csak 240 g-t ehetsz, amit ugye kötelező jelleggel meg kell enned. Holnapután 220 g és így tovább.

Kenyér

Általában a kenyér nem okoz olyan függőséget, hogy bármikor megkívánnád, de ha mégis, akkor a csokoládé példájára járhatsz el.

Kenyeret általában valamihez esszük és van, hogy erről szeretnénk leszokni. Saját magamon is tapasztaltam, hogyha valami olyat eszek, amihez illik a kenyér, akkor már az első kanál levestől olyan kívános leszek, hogy muszáj vagyok kenyeret is ennem mellé.

Ettől úgy tudsz megszabadulni, hogy étkezésenként leméred, hogy mennyi kenyeret szoktál enni és ez lesz a kiinduló pontod. Ha 170 g jött ki, akkor holnaptól ugyanahhoz az ételhez már csak 150 g-t fogsz enni.

De megcsinálhatod heti számolással is, ha úgy jobb neked. A lényeg akkor is az lesz, hogy minden nap, minden étkezésnél egy kicsivel kevesebbet, de azt a kevesebbet meg kell enned.

Egyszerre több ételnek is a rabja vagy?

Azonban, ha egyszerre több mindenről szeretnél leszokni, akkor érdemes mindent külön venni és nem egy kalap alá venni. Ha egyszerre a csokoládéról és a kenyérről is szeretnél leszokni, akkor mind a kettőnél külön tervet csinálj.

Nincs ez másképp a drogosoknál se. Minden nap egy kicsivel kevesebb kap az illető, ami elég arra, hogy jól legyen, de annyival kevesebb, hogy meginduljon a leszokás. Vagyis folyamatosan szoktatni kell a szervezetett a kisebb mennyiséghez.

Mi sem bizonyítja jobban ezt a módszert, mint a következő: Ha van egy terhes anyuka, aki drogozik terhesség alatt is folyamatosan, akkor a megszületendő gyerek már drogfüggőként fogja meglátni a napvilágot. Ha nem kapja meg a napi adaját, akkor szörnyű elvonási tünetei lesznek, ezért bármilyen meglepő is, de születésétől kezdve a pár napos csecsemőnek drogot adnak úgy, hogy folyamatosan egyre kevesebb dózisokban, így szoktatják le őt a drogról.

Az édességeknél nem ilyen drámai a helyzet, de nincs sok különség a drog és egy süti között. Az egyetlen különbség, hogy az egyik rövid távon a másik hosszú távon károsítja az egészséget.

Amikor én diétáztam, az egyik lépése az volt, hogy a kenyeret elhagytam a fő ételek mellől. Amikor elkezdtem töltött káposztát enni olyan szintén kívántam a kenyeret, hogy elmondani nem lehet. Ekkor még nem tudtam azt, amit ma, így én is hirtelen hagytam el. Amikor halászlé volt, akkor is nagyon nehéz volt kenyér nélkül megenni, de sajnos muszáj volt.

Ha ma kezdeném újra, akkor a fenti terv szerint vagy fokzatosan minden második kanál után ennék egy harapás kenyeret, aztán minden harmadik kanál után és így tovább. Aztán egy idő után, ha te is így csinálod, akkor azt fogod észrevenni, hogy már nem is kívánod a kenyeret vagy azt a süteményt. Pár nap múlva már nem is fog eszedbe jutni, hogy egyél ilyet, mert a szervezeted megszokta, hogy nem jut hozzá, így nem is kívánod.

Teendők

  1. Határod meg, hogy mitől szeretnél megszabadulni!
  2. Nézd meg, hogy ebből naponta mennyit eszel!
  3. Állíts fel egy tervet minimum 1 hétre, de minél tovább csinálnod kisebb lépésekben, annál biztosabb.
  4. Minden nap rakaszkodj az aznapi mennyiséghez és mindenképpen edd meg, amit kitűztél magad elé!
  5. Ha nem sikerült leszoknod és féltávnál feladtad, akkor próbáld újra, de sokkal nagyobb távon és kisebb mennyiségről mondj le naponta.

Minta

Csatolok a végén egy kivitelezési táblázatot is, amit ki tudsz nyomtatni és tudod vezetni magadnak bárhol is vagy.

  • Ha például a csokiról nem tudtál eddig lemondani, akkor írd ezt be.
  • Naponta vagy hetente írd be, hogy milyen sűrűn csökkented az étel mennyiségét. Ez lehet naponta, három naponta vagy hetente is, étel válogatja mi az ideális. Csokinál talán célszerű a napi adagokat megcélozni.
  • A kötelező mennyiségnél írd meg, hogy arra az időszakra milyen mennyiségben kell enned az adott ételből. Ugye ehhez először ki kell derítened, hogy például naponta mennyit eszel abból. Ha naponta 105 g csokit szoktál megenni átlagosan, akkor az 1. nap legyen mondjuk 100 g, és így fokozatosan csökkentheted 5 grammonként.
  • A teljesített mennyiségnél pedig azt írd be, hogy ebből mennyi sikerült. Ideális esetben a teljesített mennyiség ugyanannyi lesz, mint a kötelező mennyiség, mert csak így tudsz kiengyesúlyozottan, elvonási tűnetek nélkül, fokozatosan leszokni bármiről. 1-2%-nál nagyobb eltérés, ha lehet ne legyen.

Bemutatom egy példán keresztül, hogyan tudod vezetni ezt a táblázatot:

Kattints ide, hogy le tud tölteni az üres, nyomtatható táblázatot!

Sok sikert kívánok neked, és nagyon megköszönném, ha megírod nekem, ha elérted a célod!

27 Diétás Étellista

Nem tudod, mit lehet enni diéta alatt?

Te is állandóan éhezel?
Te sem salátán akarsz élni?

Töltsd le az ingyenes anyagunkat! Hová küldjük?

27 Diétás Étel minta
Teremy Alex youtube
Teremy Alex
testsúlycsökkentő tanácsadó,
a Diet Maker alapítója

Cím: Édesség Leszoktató Tudásanyag
Kategória: Édesség Leszoktató Tudásanyag

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Mit szeretnek a vásárlóink a Diet Maker-ben?
Ezeket mondták:


Közvetlen, nem beszél rébuszokban, és minden dologra gondol, amikor tanácsokat ad.

Könnyen betartható a diéta, azt eszel nagyjából amit szeretsz.

Lényegre törő, nincs mellébeszélés, hasznos, jó tippek.

Sajátos. Új szemszögből közelít.

Új, máshonnan nem ismert információk; egyszerűség; érthetőség.

Fotókkal dokumentált fogyások.
0

Your Cart