Bejelentkezés

Elhízás terén Magyarország áll a legrosszabbul Európában

Teremy Alex írta:

Az első reprezentatív országos táplálkozási vizsgálatnál (1985-1988) a felnőtt férfiak 52%-nak volt a testtömeg-indexe 25 kg/m2 felett. Ebből 12% volt elhízott. A felnőtt nők 50%-a volt túlsúlyos vagy elhízott, 18%-uk testtömeg-indexe haladta meg a 30 kg/m2-t. 2009-re a férfiaknál az elhízottak aránya több mint kétszeresére nőtt, nőknél 50%-os növekedés tapasztalható a mért értékek alapján. Sokan azt gondolják, hogy az elhízás a genetikán múlik. 1988 óta hirtelen megugrott volna a genetikai hibás emberek száma? Nem kell itt bele magyarázni semmit. Egyszerűen nézzük meg milyen ütemben növekszik az ipari termelés az élelmiszer iparban, elég, ha bemegyünk egy bolt és látni fogjuk. Ezzel egy ütemben emelkedik az elhízások aránya is. Minél több feldolgozott élelmiszert adnak el, annál több kövér ember fog mászkálni az utcákon.


elhízás

Az elhízás megelőzése

A túlsúly és elhízás megelőzésére számos nemzetközi együttműködés indult, amely hazánkat is érinti. A WHO 2004-ben jelentette meg a Táplálkozás, Fizikai Aktivitás és Egészség globális stratégiáját. Ezzel összhangban, a WHO Európai Regionális Irodája kidolgozta az élelmiszer- és táplálkozáspolitikához kapcsolódó Második Európai Cselekvési Tervet. 2006-ban a WHO miniszteri konferenciáján elfogadásra került az Európai Elhízás Elleni Charta. A dokumentum kiemeli, hogy az elhízás járványszerű terjedése visszafordítható, amelyhez az egyén, a társadalom és a kormányok közös felelősségvállalása szükséges. Ennek részeként átfogó intézkedésekkel mindenki számára meg kell teremteni az egészséges választék és környezet lehetőségét. Az Európai Unió Bizottsága 2007-ben jelentette meg a Táplálkozással, túlsúllyal és elhízással kapcsolatos egészségproblémákra vonatkozó európai stratégiát. A stratégia integrált európai uniós megközelítést vázol fel a táplálkozással összefüggő krónikus betegségek csökkentésére.

Az egyetlen megoldás a globális túlsúly csökkenésére?

A legjobb módszer a kövérség megállítására és visszafordítására az lenne, ha beszüntetnénk minden édesség, sütemények és cukrozott termékek gyártását. Persze sokan sütnének otthon ilyesmiket, de biztos, hogy a nagy részük jóval kevesebbet enni belőlük, mert lusták az emberek maguknak elkészíteni. Ez radikális módszer lenne, de hatásos. Valószínű, hogy sose éljük meg ezt a napot és biztos, hogy sokan azzal érvelnének, hogy mindenki maga döntse el, mit eszik meg és mit nem. Sajnos ezzel az érvvel az a baj, hogy nagy részük nem tudja hosszútávon mit eredményez a testükkel, így nem is foglalkoznak vele.

Tanuljunk meg enni helyesen

A második legjobb módszer a kötelező oktatás, ahol bemutatnák az embereknek, hogy mit jelent egészségesen étkezni és mit jelent a túlzott kalória bevitel. Valójában, aki egészségesen étkezne az nagyon nehezen hízna is el, és pont erre lenne szüksége mindenkinek, hogy megtanulják, mit jelent jól étkezni. Sok felesleges dolgot tanítanak az iskolában, erre pedig nagyon nagy szüksége lenne az emberiségnek, mert, ha megtudnánk előzni, akkor rengeteg pénzt tudna a kormány is és mi magunk is megspórolni a kövérség által generált betegségek elkerülése révén. Sajnos ez még mindig nem érdeke senkinek és főleg nem a gyártóknak. Valószínű ez se fog bekövetkezni, így magunkra maradunk, ha fogyni szeretnénk. Egyelőre még úgy néz ki, hogy mindenkinek a saját felelőssége, hogy kövér-e vagy sem. Vajon mikor jön el az a pont, amikor azt mondja bármelyik kormány is, hogy drasztikus lépésre szánja el magát a kövérség megakadályozása érdekében?

27 Diétás Étellista

Nem tudod, mit lehet enni diéta alatt?

Te is állandóan éhezel?
Te sem salátán akarsz élni?

Töltsd le az ingyenes anyagunkat! Hová küldjük?

27 Diétás Étel minta
Teremy Alex youtube
Teremy Alex
testsúlycsökkentő tanácsadó,
a Diet Maker alapítója

Cím: Elhízás terén Magyarország áll a legrosszabbul Európában
Kategória: Diéta, Fogyókúra

125 hozzászólás a(z) “Elhízás terén Magyarország áll a legrosszabbul Európában” bejegyzéshez

  1. tmm szerint:

    Első lépésként szerintem az is megteszi, ha elhisszük, hogy aki sokat eszik, az nem gonoszsgából eszik sokat. A második lépés, hogy aki normál testalkatú, az egy pár napig próbálja ki a fogyúkúrázóknak dietetikus által előrírt étrendet (és ne halljak kifogást, hogy nekik nem kell fogyúkúrázniuk, 3 napba nem halnak bele), csak, hogy lássák, hogy mit jelent a kevesebbet enni. A harmadik lépés, hogy ne támadjuk hátba azt, aki megpróbál tenni valamit az elhízás ellen. Én saját anyámtól kaptam meg, miután lefogytam 10 kg-t, hogy adjak egy vödör zsírt? A munkahelyemen egyik délután egy karalábé volt az uzsonnám, jött a kolléga, és megkérdezte, hogy miért nem dobom ki az egészet? Én is megpróbáltam a diétát, lemondtam az édességbről, az alkoholról, teljesen egészségesen étkeztem, elkezdtem biciklivel munkába járni, heti átlag 3 nap, ez 100 km-t jelentett. Az első kiló akkor ment le, amikor a diéta, a heti 100km biciklizés mellé még beiktattam heti 3x 1 óra kettlebell edzést is. És 13 kg fogyás után ez a folyamat is megállt. Azóta nem tudom túllépni ezt a fogyást, de 30 év betegeskedés után először találtam egy olyan orvost, aki hajlandó volt mérések alapján diagnosztizáni, megállapítani, mi bajom, erre adott gyógymódot, és érdekes módon azóta sokkal gyorsabban gyalogolok, sokkal gyorsabban tekerem a biciklit, és a jóga is sokkal jobban megy. most már csak várni kell, hogy lefogyjak. Mivel majdnem 50kg felesleggel rendelkezem, ha a maximális fogyási sebességel fogyok, még 1.5 év múlva is túlsúlyos leszek. És addig sem születésnap, sem karácsony, sem sörözés a haverokkal, sem egy hétvégi lazulás, sem egy családi ebéd, se semmi. Állandó éhség, mesterséges vitaminpótlás, mert az engedélyezett diétába nem fér bele annyi tápanyag, hogy mindent megkapjon a szervezet. Kőkemény csata ez, amit egyedül kell megvívnom, és akármilyen keményen küzdök, mindig halálraítélt bűnözőként kezel a társadalom.

  2. C16SE szerint:

    @gabardin: Pontosan. És őket még pluszban meg is adóztatnák ezek a kis kedves emberek itt. Mert elképzelni sem tudják, hogy más is lehet a világ mint a saját kis életük.

  3. C16SE szerint:

    @tmm: Csak tarts ki, jó lesz a végén. de nagyon kemény az biztos.

  4. gabardin szerint:

    @Szelid sunmalac:
    pl krumplistészta 1/2 kg krumpli, 1/2 kg tészta egy fej hagyma, olaj
    vs
    roston csirkemell friss vegyes salátával
    melyik az olcsóbb?

  5. Szelid sunmalac szerint:

    @tmm: Minden egyutterzesem es elismeresem!

  6. Szelid sunmalac szerint:

    @gabardin: Szerintem nem ertetted a szarkazmust. A csirkemell es vegyessalata egyertelmuen dragabb. A legtobb embernek pedig bizony nem telik ra, hogy minden nap csirkemellet egyen friss vegyes salataval, kis olivaolajjal stb.

  7. Szelid sunmalac szerint:

    Tudod kedves blogger, azert sokatmondo, hogy a legjobban pont azok haborodnak fel, akik valamilyen szinten talalkoztak mar az elhizassal vagy annak veszelyevel, tudataban vannak a hatranyaival es probalnak is ellene tenni. Neked, mint az egeszseget propagalonak nem tunt meg fel? Mit gondolsz miert?
    Elmondom: azert, mert fasisztikus modszerekkel es hozzaallassal a tanacsok es ertelmes javaslatok, emberi hozzaallas helyett egy kreten, bunko, kirekeszto irast rittyentettel ide, amivel pont az ellenkezo hatast ered el, mint ami (remelehetoleg!) a celod lett volna. A “mikor tiltjak be” ugyanis soha semmire nem megoldas, foleg, ha emberekrol beszelsz.
    Az igazsag az, hogy te csak egy sokmilliomodik, megmondo, oksotojas kis onjelolt senki vagy, akinek fingja nincs az emberekrol, mikozben roluk, nekik akar tanacsot adni. Szerintem bujj vissza barlangodba es oromkodj a dietaidnak!

  8. egysmás szerint:

    @C16SE: Lehet, ki kéne próbálni a tizenkilenc vagy a huszonhárom fokot a létezésre.
    Nyáron meg azt, ami kint van, mert a 21 fok kb az a hőmérséklet, amiben a legkevesebb energia kell egy felöltözött ember hőmérsékletének a fenntartásához.

  9. gabardin szerint:

    @Szelid sunmalac: bocsi, ezt benéztem :), nem derült ki számomra, hogy szarkazmus, teljesen hiteles voltál

  10. Baszki, nincs már mit ellopni... szerint:

    @Szelid sunmalac:

    Tudod, drága testvérem, nem az a porbléma, hogy a -nagyjából- húsz sorodnak semmi értelme nincs, hanem ahogy -szemmel láthatóan- nyugat felööl írsz leereszkedöö stílusban. Ha tényleg csak ennyi elözékenység sikerült elsajátítanod a “nyugati” kintléted alatt, akkor ajánlom válts irányt: folytasd valahol Ázsiában.

  11. C16SE szerint:

    @egysmás: Ha az otthoni és otthon melózás közben az az alsógatya felöltözésnek számít.:))
    De tudod mi van, enni nem ehetek, máshoz egyre öregebb vagyok (:D), ha még fáznom kellene vagy melegben kellene izzadnom, akkor már tényleg nem sok maradna.:))
    Jó ez így, idén leadok még 5-7 kg-ot és megcsinálom idén is a budapesti fél Ironman-t a Nagyatádi teljeset (majdnem végig a feleségem lefutja az utolsó 10km-t) és a Balaton Maratont. És még ami jön. A BMI-m meg ezzel a 5-7 kg-mal már talán benne lesz a normál sávban még ha a tetején is. Talán a BMI nácik majd nem akarnak pluszban adóztatni utána.:D
    Csak azért szóltam, hogy vannak olyanok, akik attól amit írtál nem fognak, és nem étkezhetnek konvenionálisan. A többi nem lényeges.

  12. Exide szerint:

    Sajnálom, hogy a politika azt tanította az embereknek, hogy egy egy csoporton hogyan lehet valamiféle fogást találni amiért aztán gyűlölni lehet őket a végtelenségig. Mert ugye az nem gond, hogy az üzletekben a megfizethető élelmiszerek rossz minőségűek? Az sem gond, hogy sokaknak annyit kell dolgozniuk hogy a nap végén alig állnak a lábukon? Bár a kórházak balkáni szinteken működnek és a hálapénz teljesen elfogadott, mindenki a TBért sír de az adócsalás, lopás, sikkasztás a társadalom minden szintjén mehet ugye? Mikor meg kell venni valamit mindenki csak azt kérdezi: “Nem lehet olcsóbban?”
    Ebben a lelki beteg társadalomban egyáltalán nem meglepő, hogy a legtöbb ember csak úgy tudja elviselni a létezését, hogy valamiféle szerrel tömi magát. A tudat alatti öngyilkosság egy formája.

  13. Szelid sunmalac szerint:

    @Baszki, nincs már mit ellopni…: Te ne javasolj nekem semmit, ha kerhetlek. Ad 1: nem tudom ki vagy, es nem is erdekel. Ad 2: mi koze van a temahaz, vagy a mondandomhoz annak, hogy epp hol vagyok? Ad 3: nem latom az irasod relevanciajat a temat illetoen! Ad 4: A szemelyeskedes amolyan keleti vonas, nemde?
    Folytassam, vagy alazod meg magad?

  14. tmm szerint:

    Köszi a biztatást, igyekszem.

    Egyébként van néhány tanácsom is annak, aki komolyan gondolja: (saját tapasztalatok, mindenki gondolja át, mielőtt alkalmazná)
    1. Tiszteljük az ételt. Legyünk tisztában azzal, hogy, ha csak a csirke mellét esszük meg, akkor a csirke 90%-át kidobjuk. Adjunk hálát a sorsnak, Istennek, természetnek, ki miben hisz, hogy étel jutott az asztalunkra.
    2. Amink van, osszuk meg másokkal. Így automatikusan kevesebbet eszünk, legalábbis én, mert társasági élmény lesz az evés, és kevesebb étel elég a pozitív érzelmek kialakulásához.
    3. Élettanilag egy egészséges emberben 15-20 perc után jelentkezik a jóllakottság, nekik elég, ha lassan esznek. Nálam pontosan 1 órával később (stopperrel mérve 55-60 perc, függetlenül az elfogyasztott étel mennyiségétől) jelentkezik, ezért hiába eszek lassabban. Viszont, ha eleve kevesebb ételt készítek, és nincs több, amit ehetnék, akkor kibírom azt az 1 órát, és utána már érzem, hogy de jól laktam.
    4. Ha éhesen megyek haza, és otthon felzabálok mindent, akkor nem mindegy, hogy répa, káposzta, zeller, ilyesmik, vagy kolbász, szalonna, szalámi vannak a hűtőben. Talán a család többi tagjának sem fog megártani, (Bár a gyerekkel sehogy se tudok megetetni semmilyen zöldséget, se gyümölsöt)
    5. Az ételek energiatartalma 100 g termékre vannak általában megadva. 1 tábla csoki 80g, és érezzük, hogy nem kéne 1 egész táblával megnni, tehát a megadott számnál kevesebb energiát veszünk magunkhoz. 1 pohár üdítő 2-3 dl, tehát 2x – 3x annyi kalória van benne, mint a számadat. Számolgatni lehet, csak az agy az alapján tekinti soknak, vagy kevésnek, hogy a megadott számadat menni.
    6. Ha kevesebbet eszel, készülj fel rá, hogy viatminból, fehérjéből, ásványi anyagokból, és zsírból is kevesebb jut a szervezetbe, mint a szükséges. A szervezet folyamatosan megújul, ehhez szükség van megfelelő minőségű fehérjére, zsírra, vitaminokra, ásványi anyagokra, és kémiailag hasznosítható energiára. Az energiát tudja fedezni a szervezet a saját tartalékaiból, de a többit nem. Vitaminokat és ásványi anyagokat lehet pótolni készítményekkel (lehetőleg természetes alapanyagút válasszunk). Ezért nem szabad éheztetni magunkat. Nálam 2 napig tud kitartani a a dietetikus étrend, utána lebetegszem. Saját diétám: eszek annyi zöldséget, amennyi belémfér, utána, ami jól esik. (ha tényleg sok zöldséget eszek, akkor más már nem nagyon fogok kivánni). Viszont még ilyen étrend mellett is szükség lehet vitamin és ásványi anyag kiegészítésre.
    7. 3 hónap. Lehet, hogy ettől kevesebb is elég, de megfelelő diétával (annyi zöldség, amennyi belénkfér, minél változatosabban, aztán, ami jólesik) ennyi idő alatt tökéletes laboreredményt lehet produkálni.
    8. Sok minden fejben dől el. Szoktam magam úgy tréningezni, hogy végigmegyek a hipermarket édességosztályán, és mesterséges undorral az arcomon úgy megyek végig, hogy “kőolajszármazék, ez is kőolajszármazék, meg ezis.. Egy idő után meg lehet undorodni azt édességtől, anélkül, hogy sokat enne belőle az ember. Egyedül a kávéról nem sikerült ilyen módon leszoknom, de hát én is ember vagyok. Régebben úgy gondoltam, hogy dagadt vagyok a jógához, ma már úgy gondolom, hogy ez egyel több indok, hogy csináljam. Szóval sok esetben működik a mentális tréning. Muszáj, hogy működjön, mert 1 ember kivéltelével nem támogat senki.

  15. B-road szerint:

    @Shopping: Azért még mindíg könnyebb nem megenni, mint lemozogni.
    Persze a mozgás másmiatt is jó, de arra kifogás is több van (gyerek mellett nem lehet, nincs rá időm, zárva van akkor… stb…).

  16. aleb19 szerint:

    @lófüle elemér: a sok hulyesegbol amit leirtal, nehez kihamozni a lenyeget ,de igen az elhizas sok embernel egyfajta drog amire a szar valosagtol valo menekles a motivacio-de ezek csak kifogasok most viktator elotte qrcsany majd a telapo is hibas lesz jovore

  17. Lauraré szerint:

    amíg úgy néz ki OV, mint egy csüngőhasú malac, addig itt nem lesz változás
    http://www.facebook.com/orbanviktor/photos/a.10151703698051093.1073741863.298090296092/10152978353356093/?type=1&theater

  18. egysmás szerint:

    @C16SE: oké, sok sikert!
    Én nem szeretek és nem is tudok futni, kirobbanó energiakifejtésre vagyok alkalmas, kb, mint a krokodil.
    Sosem tudnék lefutni egy félmaratont, nem ám egy egészet.

    Ami miatt igazából belebeszéltem, az a mozgás fetisizálása volt.
    Az, amit te csinálsz, az nem mozgás, hanem edzés. Kemény, fizikai edzés, ami túlmegy azon, hogy “mozogj, geca és nem leszel kövér.”
    Ez szerintem nem elvárható egy átlagos embertől és meg is mondom, miért:
    Gyanítom, a konditeremben több súlyt mozgattál meg, mint egy kubikos a napi normája alapján és a futás során többet mozogsz lábbal, mint egy postás. (ez nem azt jelenti, hogy el tudnád végezni egy kubikos munkáját az edzőtermi tapasztalatod alapján 😀 ).

    És, a lehetetlen elvárások megfogalmazása szerintem károsabb, mint bármi más.

    Az emberek nem éheznek kb. a boldog békeévek óta, az elhízás mégis mostanában lett népbetegség.
    Erre a dologra pedig nem válasz az, hogy a “vegyszerek” mert ma konkrétan kevesebb kémiai streszor éri az embert, mint érte száz-százötven-akárhányszáz évvel ezelőtt a nehézfémsókkal cserzett bőrök, agresszív gyógyászat, és füstös lakások, füstölt-pácolt húsok korában és a mozgás hiánya sem, mert te sem fogysz diéta nélkül, pedig többet dolgozol, mint egy középkori paraszt.

  19. Szelid sunmalac szerint:

    @egysmás: Nono! Egy kubikos siman lepipal barmilyen testepitot. Csak masfajta, hosszabb tavon tarto erokifejtest vegez tobbnyire ugyanazzal a sullyal. Inkabb kuzdenek meg egy testepitovel, mint egy kubikossal, vagy komuvessel.
    @tmm: Probaltal mar valami Almasedhez hasonlo termeket? Szerintem a DM-ben is van sajat markas. Mivel Megiszod, gyakorlatilag azonnal telit.

  20. Ladislav szerint:

    @tmm: Kitartást!
    Csak vigyázz, nehogy visszaszedd. Van egy haverom, akinek a normális testsúlya úgy 90 kg, lenne. Amikor 143 kg volt elkezdett drasztikusan fogyókúrázni és edzeni. Kb. 3/4 év alatt lement 85 kg-ra, majd 78 kg-ra is. Azt mondta, hogy folyamatosan “idegbeteg” az éhezéstől, ezért lazít a diétáján. Felment hamarosan 100 kg-ra, majd nemsokára, mire már lecserélte a ruhatárát, 120 kg-ra. Ezt tartotta évekig, de vagy 3 éve már megint 140 kg körül van. Azt mondja, nem érdekli. Szerintem a 100 kg teljesen tartható lett volna neki, ha van még egy kis kitartása.

  21. Ladislav szerint:

    @Max & Maxina: Egyetértek.

  22. Ladislav szerint:

    @Szarazinda: “A népnevelésből és a drasztikus lépésekből még soha, semmi jó nem sült ki.”
    Igaz. Itt a lényeg a drasztikuson van. Szerintem egy jól felépített és valós eszközökkel támogatott propagandával 20-25 éven belül drasztikus változások lennének pozitív irányban. Míg egy drasztikus lépéssel történő átalakítás, mint a történelemben is, csak a nyomásgyakorlás erejéig, rövid ideig tartanának, mert ellenállást szülne. A lényeg, hogy megértse az átlagember, hogy miért jó neki, ha nem este 11-kor esik neki csokis kuglófnak, vagy ha neki is esik, ezt minél ritkábban tegye (pl. Szilveszter), aminek az “átfutási ideje” néhány évtől indul.

  23. egysmás szerint:

    @Szelid sunmalac: Kb 3 köbméter föld a kubikos napi normája.
    Ez legyen tíz-tizenöt tonna, amit meg kell mozgatni, szorozzuk fel hárommal, mert ki is kell bányászni.

    Ennél többet mozgat meg a konditeremben az ember.
    Ezt mondtam csak. Meg azt, hogy ettől függetlenül nem fogja tudni egy konditermes elvégezni egy kubikos munkáját.

    Mondjuk, egyszer lehet. De, egy egész héten keresztül, az szinte kizárt.
    Valóban tök más a kettő.
    A lapátolás térdtolásos technikája pl. egy olyan könnyítés, aminek a nemismerete egy óra alatt kicsinál bárkit.

  24. Ladislav szerint:

    @Szelid sunmalac: “Tokeletesen egyetertek nem dohanyzo, antialkoholista, nem elhizott, nem gondolkodo embertarsaimmal! Nehogy ok fizessek mar meg masok hulyesegeit! Ticcsak be a kovereket!”
    Igen, a legegyszerűbb reakció mindig a tiltás :))

  25. Baszki, nincs már mit ellopni... szerint:

    @Szelid sunmalac:

    “Ad 1: nem tudom ki vagy, es nem is erdekel” – Az ön(fel)értékelésben keresd a választ.

    “Ad 2: mi koze van a temahaz, vagy a mondandomhoz annak, hogy epp hol vagyok?” – Semmi. Tényleg.

    “Ad 3: nem latom az irasod relevanciajat a temat illetoen!” – Valóban nem látod a relevanciáját: mégpedig a blognak.

    “Ad 4: A szemelyeskedes amolyan keleti vonas, nemde?” – Ebben egyetértünk: amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten.

    “Folytassam, vagy alazod meg magad?” – Nem megmondtam… 😉

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Mit szeretnek a vásárlóink a Diet Maker-ben?
Ezeket mondták:


Közvetlen, nem beszél rébuszokban, és minden dologra gondol, amikor tanácsokat ad.

Könnyen betartható a diéta, azt eszel nagyjából amit szeretsz.

Lényegre törő, nincs mellébeszélés, hasznos, jó tippek.

Sajátos. Új szemszögből közelít.

Új, máshonnan nem ismert információk; egyszerűség; érthetőség.

Fotókkal dokumentált fogyások.
0

Kosár tartalma

 Várj! Ne hagyd itt az ajándékod!

Kérd az INGYENES

27 Diétás Étellistát